CHEESE AND STILLETO'S / KAAS & STILETTO'S 

Tinka Pypker, soprano/sopraan

Maurice Lammerts van Bueren, piano



CHEESE & STILLETO'S

Dutch composers combined with their famous foreign contemporaries.

Songs by Brahms, Röntgen, Bosmans, Britten, Pijper, Debussy, Diepenbrock, Mahler, Maessen, Frensel Wegener-Koopman, Barber.

KAAS & STILETTO'S

Nederland is rijk aan meesters van het linnen doek: over de hele wereld kent men Rembrandt en Van Gogh. Maar hoe zit dat eigenlijk met onze componisten? 

Eerlijk gezegd niet zo best. De Nederlandse muziek wordt voortdurend ondergesneeuwd door de bekende componisten uit de canon. Zo kent u waarschijnlijk Benjamin Britten, maar kent u ook Henriëtte Bosmans? Zij schreef zeer fraaie liederen, waarvan enkele gecomponeerd voor een geliefde, met wie zij eenzelfde soort relatie had als Benjamin Britten met Peter Pears. 

Bertha Frensel Wegener-Koopman schreef prachtige Love Songs op tekst van Rabindranath Tagore. De klankwereld heeft iets weg van Samuel Barber, weer zo’n naam die iedereen wél kent. 

Alphons Diepenbrock had een innige vriendschap met Gustav Mahler. Hij had geen “typisch Hollandse stijl”, maar liet zich onder anderen inspireren door Richard Wagner en in zijn vroege werk door Claude Debussy. 

Antoon Maessen had een compleet eigen stijl, eigenlijk niet te vergelijken met andere componisten. Zijn 3 Arabesken ademen de Hollandse luchten, de geur van de aarde en de oerhollandse knusheid.

Willem Pijpers vroege werk doet denken aan het Franse impressionisme. Hij liet zich dan ook inspireren door componisten als Debussy en Ravel. Uit deze periode zullen wij de cyclus La Maumariée vertolken. 

Julius Röntgen liet zich vooral inspireren door Johannes Brahms. 

In ons programma Kaas en Stiletto’s combineren we werk van deze Nederlanders met liederen van beroemde tijdgenoten. We paren de o zo vertrouwde kaas aan de verleidelijke stiletto’s waar we bij voorbaat al van onder de indruk zijn. En dan hopen we dat u na afloop denkt:“Die Hollanders kunnen er ook wat van!”



Tinka Pypker, soprano

The Dutch soprano Tinka Pypker started her musical education already at the age of 5, playing the violin. Later, in her mother’s children’s choir, she discovered her voice. Ensuing this, she sang in numerous choirs and opera productions. She studied at the Royal Conservatory of The Hague with Lenie van den Heuvel and took lessons with Dorothee Mields, Peter Kooij and Pascal Bertin, in the context of the minor Old Music. She performed roles such as La Fortuna in Monteverdi’s L'incoronazione di Poppea and La Speranza in L'Orfeo. Moreover, she sings as a soloist in different oratoria and cantatas, such as Mozart’s Requiem and Bach’s Actus Tragicus. Apart from the baroque, Tinka also likes to sing contemporary classical music. In 2018, she sang the leading role in the talent opera Kijk op voor de val by Eyal Margalit, in the context of the Opera Forward Festival. In September 2021 she made her debut at the Dutch National Opera in the opera Der Zwerg by Zemlinsky.

Tinka Pypker, sopraan

De Nederlandse sopraan Tinka Pypker begon haar muzikale opleiding al op vijfjarige leeftijd met vioolspelen. Later ontdekte ze haar stem in het kinderkoor van haar moeder. Vervolgens zong ze in verschillende koren en operaproducties. Ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Lenie van den Heuvel en volgde lessen bij Dorothee Mields, Peter Kooij en Pascal Bertin als onderdeel van de minor Oude Muziek. Ze zong onder meer rollen als La Fortuna in Monteverdi's L'incoronazione di Poppea en La Speranza in L'Orfeo. Daarnaast zingt ze als solist in verschillende oratoria en cantates, zoals Mozarts Requiem en Bachs Actus Tragicus. Naast oude muziek en barok zingt ze ook graag hedendaags repertoire. In 2018 zong ze de hoofdrol in de talentopera Kijk op voor de val van Eyal Margalit, in het kader van het Opera Forward Festival. In september 2021 maakte zij haar debuut bij De Nationale Opera in de opera Der Zwerg by Zemlinsky.

Using Format