WOMAN - THE MAKING OF...

Lilian Farahani, soprano/sopraan

Maurice Lammerts van Bueren, piano

 

In 2019, the CD "WOMAN - THE MAKING OF..." was released at Zefir Records. Here are some quotes from the press:

In 2019 werd de CD "WOMAN - THE MAKING OF..." uitgebracht bij het label Zefir Records. Hier zijn enkele citaten uit de pers:

CRITICS CHOICE in OPERA NEWS New York

"(...) The Dutch-Iranian Farahani is a marvel. Her opulent soprano offers abundant color and personality, as well as unparalleled diction that never sounds forced or compromises her tone. A genuine singing actor, she gives equal weight to Heggie's tuneful, vocally sympathetic music and to the texts. Van Bueren partners her with commensurate expressivity and passion. The artists have made an effort to make this recording an experience with a handsomely produced hardcover package that includes Van Bueren's art photographs of the photogenic Farahani in locations and attitudes suggested by the songs. The result is a complete winner."  - Joanne Sydney Lessner, Opera News

“Het zijn gouden tijden voor de avontuurlijke liefhebbers van het liedrepertoire. (...). Heggie schrijft in een voor het grote publiek aantrekkelijke stijl: melodisch en kleurrijk, met veel aandacht voor de overdracht en accentuering van de tekst. (...) En aan drama geen gebrek in de vertolkingen van Farahani. Zij heeft een aantrekkelijk, vol en dynamisch geluid, en vol overgave stort zij zich op de muziek.Van de beschaafde ingetogenheid van het gangbare liedrecital is weinig sprake. Dit zijn stevige vertolkingen, vol vuur en verbeelding, waarbij gelukkig de verstaanbaarheid van de tekst nergens in het gedrag komt. Dat is zeker te danken aan het gevoelvolle en perfect uitgebalanceerde spel van pianist Maurice Lammerts van Bueren, die opnieuw laat horen een van de begenadigdste liedbegeleiders van het land te zijn.” - Benjamin Rous, Klassieke Zaken

“Een juweeltje van eigen bodem, in repertoire, uitvoering en presentatie met een fraai boekje op cd-formaat, is WOMAN - the making of ...” - Paul Korenhof, Opus Klassiek


“Sommige cd’s zijn meer dan een geluidsdrager, ze zijn een liefdevol gemaakt kunstwerkje. Zoals het debuutalbum van de sopraan Lilian Farahani met daarop twee reeksen liederen van de Amerikaan Jake Heggie. Pianist Maurice Lammerts van Bueren is niet alleen diens ’ambassadeur’ in Nederland, aan het klavier roept hij ook de licht naar Broadway geurende wereld op waarin de zangeres twee vrouwen ’speelt’. Bovendien maakte hij ook de smaakvol expressieve foto’s met de zangeres als model die de gezongen ’verhalen’ zichtbaar maken.” - Hans Visser, Noordhollands Dagblad



In this utmost personal project, Lilian Farahani and Maurice Lammerts van Bueren combine their love for the music of American composer Jake Heggie with their passion for photography. They interpreted Heggie’s compositions Eve-Song and At the Statue of Venus in both an auditory and visual way by making a CD with a corresponding photo booklet. In this fusion of art forms, Lilian is both soprano and model, while Maurice is pianist and photographer.

In consultation with the composer, the duo picked two cycles in which the woman plays a central figure. Eve, mostly portrayed as a pure and unspoiled character, is, in this cycle, a self- conscious and critical woman who makes her own choices, without caring what God, Adam or anyone else thinks.

The modern Rose, from At the Statue of Venus, is a woman of today who is, regardless of her fashionable appearance, quite insecure and criticises herself while she is waiting for her “blind date” to turn up.

The CD WOMAN - the making of... was released in June 2019 by the label Zefir Records. During the concert the photos will be projected on a large screen.

In dit uiterst persoonlijke project verenigen Lilian Farahani en Maurice Lammerts van Bueren hun liefde voor de muziek van de Amerikaanse componist Jake Heggie met hun passie voor fotografie. Heggies composities Eve-Song en At the Statue of Venus hebben zij zowel auditief als visueel vertolkt en vastgelegd in de vorm van een CD met bijbehorende fotoserie in het luxueus uitgegeven boekje. In deze samensmelting van kunstvormen is Lilian sopraan én model, Maurice is pianist én fotograaf.

In samenspraak met de componist koos het duo twee cycli uit waarin de vrouw centraal staat. Eve, meestal een puur en onbedorven karakter, is in deze cyclus een zelfbewuste, kritische vrouw die haar eigen keuzes maakt zonder zich iets aan te trekken van God,Adam of wie dan ook. De hedendaagse Rose uit At the Statue of Venus is een moderne vrouw die, ondanks het feit dat ze modieus en opgedoft door het leven gaat, juist heel onzeker is en zichzelf bekritiseert, terwijl ze staat te wachten op haar blind date.

In juni 2019 verscheen de gelijknamige CD met fotoserie bij het label Zefir Records.


PROGRAMS / PROGRAMMA'S

I.


Jake Heggie  Eve-Song * At the statue of Venus


II.


Jake Heggie  Eve-Song


Richard Strauss  Ophelia Lieder


Maurice Ravel  Shéhérazade


Astor Piazzolla Chiquilín de Bachín / Yo soy Maria de Buenos Aires


A. Ramirez Alfonsina y el mar

LILIAN FARAHANI, soprano

Dutch-Iranian soprano Lilian Farahani graduated cum laude with distinction from the Royal Conservatory in The Hague and the Dutch National Opera Academy in Amsterdam.

In summer 2021, she is singing the role of The Bride in the opera 'Innocence', a new creation by Kaija Saariaho, at the Festival d'Aix en Provence. In the 2021/2022 season, she sings Zerlina (‘Don Giovanni’) at Dutch National Opera, Elvira (‘L’italiana in Algeri’) at NTR ZaterdagMatinee and in Aalto-Musiktheather Essen the roles of Lauretta (‘Gianni Schicchi’) and Zdenka (‘Arabella’).

In recent years, Lilian has sung on the major Dutch stages with companies such as Dutch National Opera, Opera Zuid and Dutch Touring Opera, but also in the opera houses of Nancy, Bern, Essen, the Festival d’Aix-en- Provence and the International Maifestspiele Wiesbaden. Her repertoire includes Mozart roles such as Pamina (‘Zauberflöte’), Despina (‘Così fan tutte’), Zerlina (‘Don Giovanni’) and Susanna (‘Le nozze di Figaro’). But also Gretel (‘Hänsel und Gretel’), Carolina (‘Il matrimonio segreto’), Musetta (‘La bohème’) and Frasquita (‘Carmen’).

Lilian worked with stage directors such as Simon McBurney, Lotte de Beer, Monique Wagemakers, Laurent Pelly, Simon Stone and Theu Boermans, with conductors such as Raphaël Pichon, Antony Hermus, Ed Spanjaard, Patrick Fournillier, Kenneth Montgomery, Antonello Manacorda, Sacha Goetzel and Susanna Mälkki, with orchestras like The Hague Philharmonic, the Orchestra of the Eighteenth Century, Ensemble Pygmalion, London Symphony Orchestra, the Netherlands Philharmonic Orchestra, The Netherlands Wind Ensemble, Essener Philharmoniker, the Netherlands Chamber Orchestra and members of the Rotterdam Philharmonic Orchestra.

Besides opera, operette and the classical repertoire of Lieder, Lilian feels at home singing contemporary works. Besides Saariaho’s ‘Innocence’, she sang leading roles in ‘Anne and Zef’ by Monique Krüs, Death Knocks’ (Christian Jost) and ‘The infernal comedy’ by Michael Sturminger with the Dutch National Theater. In the spring of 2019, her debut CD ‘Woman - the making of...’ with works of Jake Heggie, was released, along with pianist Maurice Lammerts van Bueren.

Since March 2017, Lilian is represented by IMG Artists, Paris.

LILIAN FARAHANI, sopraan

De Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani studeerde cum laude met onderscheiding, af aan het Koninklijk

Conservatorium in Den Haag en de Dutch National Opera Academy in Amsterdam.

In zomer 2021 is ze te horen in de rol van The Bride in de opera ‘Innocence’ van Kaija Saariaho op het Festival d’Aix-en-Provence. In seizoen 2021/2022 zingt ze o.a. Zerlina (‘Don Giovanni’) bij De Nationale Opera, Elvira (‘L’italiana in Algeri’) bij de NTR ZaterdagMatinee en is ze te horen in Aalto-Musiktheather Essen in de rollen van Lauretta (‘Gianni Schicchi’) en Zdenka (‘Arabella’).

In de afgelopen jaren zong Lilian op de grote Nederlandse podia bij gezelschappen als De Nationale Opera, Opera Zuid en de Nederlandse Reisopera, maar ook aan de operahuizen van Nancy, Bern, Essen, het Festival d’Aix-en-Provence en de Internationale Maifestspiele Wiesbaden. Op haar repertoire staan Mozart-rollen als Pamina (‘Zauberflöte’), Despina ('Così fan tutte’), Zerlina (‘Don Giovanni’) en Susanna (‘Le nozze di Figaro’). Maar ook Gretel (‘Hänsel und Gretel’), Carolina (‘Il matrimonio segreto’), Musetta (‘La bohème’) en Frasquita (‘Carmen’).

Lilian werkte met regisseurs als Simon McBurney, Lotte de Beer, Monique Wagemakers, Laurent Pelly, Simon Stone en Theu Boermans, met dirigenten als Raphaël Pichon, Antony Hermus, Ed Spanjaard, Patrick Fournillier, Kenneth Montgomery, Antonello Manacorda, Sacha Goetzel en Susanna Mälkki en met onder meer het Residentie Orkest, het Orkest van de Achttiende Eeuw, Ensemble Pygmalion, London Symphony Orchestra, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Blazersensemble, het Orkest van het Oosten, Essener Philharmoniker, het Nederlands Kamerorkest en leden van het Rotterdam Philharmonisch Orkest.

Naast opera, operette en het klassieke liedrepertoire heeft Lilian veel affiniteit met hedendaagse composities: naast ‘Innocence’ van Saariaho, zong ze hoofdrollen in ‘Anne en Zef’ van Monique Krüs, 'Death Knocks' (Christian Jost) en ‘Een helse komedie’ van Michael Sturminger bij het Nationale Toneel. In het voorjaar 2019 verscheen haar debuut-CD ‘Woman - the making of...’ met werken van de Amerikaan Jake Heggie in samenwerking met pianist Maurice Lammerts van Bueren.

Sinds maart 2017 wordt Lilian vertegenwoordigd door IMG Artists, Parijs.

Using Format