MAURICE LAMMERTS VAN BUEREN
pianist

"Dan dit album waarop pianospel is vastgelegd dat uitmunt door feilloze karakterisering met als voornaamste kenmerken het menigmaal bijna intuïtief aanvoelende rubato, de volmaakte articulatie en accentuering en het exquise klankbeeld. Dit door en door aristrocratische spel wordt bovendien mede bepaald door het nobele toucher dat voortdurend in het teken staat van de expressie die reikt van bekoorlijk, elegant en subtiel tot energiek, parmantig, desperaat, opstandig of klagend. Net zo belangrijk: ook deze pianist rekent in zijn visie op deze stukken af met de fictie dat Chopins muziek door gestileerde sentimentaliteit wordt beheerst. Lammerts van Bueren propageert duidelijk een volkomen natuurlijke speelwijze waarin de uitdrukkingskracht uitsluitend uit de muziek zelf voortkomt, en niet op grond van een of ander buitenmuzikaal bedenksel. Dat binnen de contouren van dit eminente spel de onderlinge karakterverschillen tussen de verschillende mazurka's optimaal tot hun recht komen betekent tevens dat ze nergens onnodig worden verfraaid, maar ook dat het evocerende karakter ervan niet wordt getemperd." - Aart van der Wal, Opus Klassiek, november 2022

"Lammerts van Bueren en Valkenburg smeden het gehele recital op succesvolle wijze tot een eenheid, terwijl een bijzonder lied als Du livre de Monelle van Delage er anderzijds ook weer uitspringt. (...) Les Apaches is een cd die plezier, troost en mooie dromen biedt." - Hein van Eekert in Klassieke Zaken


“Sopraan Ellen Valkenburg beschikt over een ranke, beweeglijke zangstem die uitermate geschikt is voor Frans liedrepertoire van rond de vorige eeuwwisseling. En haar partner op piano, Maurice Lammerts van Bueren, doet niet voor haar onder. Samen vormen ze een ijzersterk team (...).” “Breekbaar poëtisch pianospel wordt gecombineerd met subtiele, strakke zang en goed getimede rusten, zodat er vluchtige tekeningen en pasteltinten lijken te ontstaan.” - Rudolf Nammensma in het Dagblad van het Noorden


"Het duo is optimaal op elkaar ingespeeld en gaat helemaal op in sfeer- en tekstbeleving. Stem en instrument zitten ook qua kleuring en frasering op één lijn. Ze communiceren hun enthousiasme voor deze bijzondere liederenschat met een gedrevenheid die in haar spontaniteit overrompelend overkomt." - Maarten-Jan Dongelmans in De Gelderlander

CRITIC'S CHOICE in OPERA NEWS (New York)

"The result is a complete winner." - Joanne Sydney Lessner in Opera News

"Het zijn gouden tijden voor de avontuurlijke liefhebbers van het liedrepertoire. (...) Dit zijn stevige vertolkingen, vol vuur en verbeelding, waarbij gelukkig de verstaanbaarheid van de tekst nergens in het gedrag komt. Dat is zeker te danken aan het gevoelvolle en perfect uitgebalanceerde spel van pianist Maurice Lammerts van Bueren, die opnieuw laat horen een van de begenadigdste liedbegeleiders van het land te zijn.”
- Benjamin Rous in Klassieke Zaken

“Een juweeltje van eigen bodem, in repertoire, uitvoering en presentatie met een fraai boekje op cd-formaat, is WOMAN - the making of . . .”

- Paul Korenhof in Opus Klassiek

"Meestal hoor je ze met orkestbegeleiding, Mahlers liederen die zijn samengebracht onder de kop Des Knaben Wunderhorn. Maurice Lammerts van Bueren, die hier tekent voor de pianobegeleidingen van de collectie, heeft de partituur zo goed in zijn hoofd dat hij je moeiteloos kan laten geloven dat je naar een hobo of een groep strijkers zit te luisteren.”

- Biëlla Luttmer in de Volkskrant

"Het is merkwaardig dat 'Myrthen' als cyclus veel minder bekend is geworden dan cycli als 'Frauenliebe und -Leben', 'Dichterliebe' en 'Liederkreis'. Dat de cyclus er nu wel is en bovendien uitgevoerd op een niveau dat - tenminste bij mij - tot herhaald luisteren dwingt, kan niet hoog genoeg worden geschat. Waar nog bijkomt dat er drie geweldige Nederlandse musici zijn die zich erover hebben ontfermd." - Aart van der Wal in Opus Klassiek

Nomination longlist Frederyk


"Je hoort Bartniks achtergrond in de oude muziek in haar vaak vibrato-arme manier van zingen. Ze legt een twinkeling in haar stem in de lichtere liederen, maar kan ook prima schakelen naar melancholischer en dramatischer stemmingen. Tussen de verschillende sets met liederen klinken steeds mazurka’s van de drie componisten. Een mooie afwisseling, en ze worden met elan en gevoel gespeeld door Maurice Lammerts van Bueren, die zich ook in de liederen een begenadigd begeleider toont."

- Benjamin Rous in Klassieke Zaken

RADIO 4's CD van de WEEK

TOP 10 “Best CD’s in 2017” - Basia con Fuoco

"In the Rachmaninov Lieder, she’s able to lift her dark, sonorous mezzo into what the reviewer calls “airy heights,” making one recall the lyrical moments of Strauss’ Octavian or the Composer in Ariadne auf Naxos. Her big, dramatically gripping voice also lets her do full justice to Mussorgsky’s Liedern und Tänzen des Todes (Songs and Dances of Death), which she vividly interprets, and she superbly fills the Tchaikovsky songs with the necessary rapturous tone. Levental is supported on her journey through “The Silver Age” of Russian literature by Maurice Lammerts van Bueren, who displays his own mastery in the demanding, virtuosic piano accompaniment."
- Das Opernglas / www.operalively.com

“Haar gepassioneerde vertolkingen zijn indrukwekkend. Datzelfde geldt voor pianist Maurice Lammerts van Bueren, die zich met groot inlevingsvermogen over de virtuose pianopartijen ontfermt ” - Henriette Posthuma de Boer in De Liedvriend

TOP 5 "Best CD's in 2015" in OPERA NEDERLAND


"Het is te horen dat Angelika Kirchschlager al een lange en intensieve carrière achter de rug heeft en haar communicatieve kracht is ideaal voor het succesvol overleveren van de gevarieerde en veeleisende liederen. (…) De Nederlandse pianist Maurice Lammerts van Bueren speelde al diverse premières van werken van Heggie en met zijn energetische spel, muzikaliteit en schitterende techniek kruipt hij in de liederen en brengt ze tot leven. Een belangrijke bijdrage aan de discografie van Jake Heggie!"
- Opera Nederland, September 2015

“Le pianiste Maurice Lammerts Van Bueren endosse successivement avec brio les rôles de pianiste de bar, de salon et de concert. Quelques bis s’imposent.”
- Jérôme Angouillant in Clic Musique, October 2015

“...Angelika Kirchschlager doopt haar stembanden in honing. (…) De piano van Maurice Lammerts van Bueren klinkt puntgaaf."
- Guido van Oorschot in de Volkskrant, 2015

"So the arrangement is stylistically respectful, but still has plenty of creativity, especially in terms of vocal texture. (…) Coco Collectief has also apparently presented its arrangement of Winterreise in a staging by Marc Pantus, (…), so it is not surprising that they sound completely at home in the music, with none of the tentativeness or restraint that might come from too much ‘respect’ for a masterpiece."

- Roy Westbrook in Musicweb International

TOP 5 "Best CD's in 2015" in OPERA NEDERLAND


"Het is te horen dat Angelika Kirchschlager al een lange en intensieve carrière achter de rug heeft en haar communicatieve kracht is ideaal voor het succesvol overleveren van de gevarieerde en veeleisende liederen. (…) De Nederlandse pianist Maurice Lammerts van Bueren speelde al diverse premières van werken van Heggie en met zijn energetische spel, muzikaliteit en schitterende techniek kruipt hij in de liederen en brengt ze tot leven. Een belangrijke bijdrage aan de discografie van Jake Heggie!"
- Opera Nederland, September 2015

“Le pianiste Maurice Lammerts Van Bueren endosse successivement avec brio les rôles de pianiste de bar, de salon et de concert. Quelques bis s’imposent.”
- Jérôme Angouillant in Clic Musique, October 2015

“...Angelika Kirchschlager doopt haar stembanden in honing. (…) De piano van Maurice Lammerts van Bueren klinkt puntgaaf."
- Guido van Oorschot in de Volkskrant, 2015

"The works by Ravel are extremely well known by comparison, although the arrangement of the Alborada del gracioso by Lammerts van Bueren is of even more recent provenance than the Olthuis work. The arrangement, which derives not only from Ravel’s piano original but also from his later orchestral version, fits the instruments like a glove. The playing in the Ravel Piano Trio is excellent, and is enhanced by a nicely distanced and resonant recording which lends the Trio Suleika an impressionist halo which matches the music ideally.”- Paul Corfield Godfrey in Musicweb International


"Hunfeld en de cellist Pepijn Meeuws bewijzen zichzelf als meesters van ruis en boventoon. Maurice Lammerts van Bueren haalt uit zijn piano zowel mos als klokkenspel. Gedrieën geven ze Ravels Pianotrio meesterlijke trekjes.”- Guido van Oorschot in de Volkskrant, 2011

“(…)Lammerts van Bueren displays in the opening of the second movement an affecting expressive range; once again, the dialogue between the two players seems now gently intimate, now rapt, and, at times, nearly ecstatic. The Passacaglia requires from the duo great musical and tonal strength, two attributes that marked Heifetz’s playing in general. But Saeijs, if she doesn’t match him, calls upon reserves of power in its most declamatory moments that makes her reading both credible and creditable; Lammerts van Bueren thunders with titanic energy in the final pages." - Robert Maxham in Fanfare, July 201

Using Format