DE SPOKEN VAN AMERIKA / THE HAUNTED HISTORY OF AMERICA

Anne van Amerongen, soprano/sopraan

Maurice Lammerts van Bueren, piano


THE HAUNTED HISTORY OF AMERICA

The United States of America, the major military power of the twentieth century, made use of a very special weapon: music. Music was not only used but also feared as a weapon by the American government. In this storytelling recital program, we dive into the mysterious world of the American secret service and investigative hearings. We follow the path of the US’ haunted past through Vietnam, the Cold War, J.F. Kennedy’s assasination, social justice issues and Bernstein's FBI hearings. We will investigate Weill’s top secret propaganda music commissioned by the US government. 


Anne van Amerongen and Maurice Lammerts van Bueren share their passion for American Art Song. Maurice has specialized himself as a lieder accompanist in American repertoire. Anne is not only a soprano but also has a degree in American Studies. This background enables the duo to present the works of amongst others Ives, Eisler, Copland, Corigliano and Heggie in their historical political context.

DE SPOKEN VAN AMERIKA

De Verenigde Staten, de grote militaire macht van de twintigste eeuw, maakte gebruik van een wel heel bijzonder wapen: muziek. Muziek werd echter niet alleen ingezet als wapen, maar ook gevreesd door de Amerikaanse overheid. In dit verhalend recital duiken we in de mysterieuze wereld van Amerikaanse geheime diensten en verhoren. We volgen historische gebeurtenissen en politieke stromingen die de Amerikaanse samenleving in een wurggreep hielden. En we noemen ze ‘De spoken van Amerika’: Vietnam, de Koude Oorlog, de moord op J.F. Kennedy, ongelijkheid. We nemen Bernsteins FBI-verhoor onder de loep. En anti-nazipropaganda, in het grootste geheim geschreven door Weill in opdracht van de Amerikaanse overheid.

Anne van Amerongen en Maurice Lammerts van Bueren delen hun passie voor American Art Song. Maurice heeft zich als liedbegeleider gespecialiseerd in het Amerikaanse repertoire. Anne is niet alleen sopraan, maar tevens amerikanist. Door deze achtergrond is het duo in staat de liederen van onder andere Ives, Eisler, Copland, Corigliano en Heggie in hun historisch-politieke context te presenteren.


PROGRAM

PROGRAMMA

WW I

Charles Ives

Flanders Field

He is there


WW II

Hanns Eisler

 Hollywood Songbook (selection)


SECRET SERVICE

Kurt Weill

Und was bekam des Soldaten Weib

Schickelgruber

Buddy on the Nightschift

Wie lange noch?


ASSASINATION OF JOHN. F.  KENNEDY

John Corigliano

 Chimes of Freedom (from 'Mr. Tabourine Man', seven Poems of Bob Dylan)


FBI

Songs by Leonard Bernstein and Aaron Copland


CIVIL RIGHTS

Jake Heggie

These strangers (2018)


John Corigliano

 Blowin’ in the wind (from 'Mr. Tabourine Man', seven Poems of Bob Dylan)


COLD WAR

John Corigliano

 Masters of War (from 'Mr. Tabourine Man', seven Poems of Bob Dylan)




Anne van Amerongen, sopraan

Sopraan Anne van Amerongen (1995) begon op haar 13e met zingen in het Nationaal Kinderkoor en later in het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor. Als zangeres bij de Nationale Koren heeft zij samengewerkt met prominente dirigenten als Mariss Jansons en Jaap van Zweden, evenals gerenommeerde orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest de Berliner Philharmoniker. Anne zong ook regelmatig als soliste: onder andere bij de Nationale Dodenherdenking 2015, live uitgezonden door de NOS; in de Ceremony of Carols van B. Britten in de kleine zaal van het Concertgebouw en als koorsoliste in de Mattheus Passie van J.S. Bach o.l.v Iván Fischer. In 2019 werd Anne gevraagd op te treden met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest op Gran Canaria in een geënsceneerde versie van J.S. Bach’s Johannes Passie. 

Inmiddels studeert Anne bij zangpedagoge Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij nam deel aan masterclasses van onder andere Ira Siff, Alexander Oliver en Claron McFadden. 

Naast haar studie zang heeft Anne een studie Amerikanistiek afgerond aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar interesse in Amerikaanse politiek, cultuur en haar liefde voor muziek maken haar zo enthousiast over Amerikaans lied repertoire. 

Using Format