MAURICE
LAMMERTS VAN BUEREN
pianist

BEREND EIJKHOUT

IM TRÜBEN LICHT

In this program, baritone Berend Eijkhout and pianist Maurice Lammerts van Bueren bring lieder and mélodies in which fairy tales and fables transform you to another world. The songs in this program are by Schubert, Schumann, Mahler, Alboulker and Ravel.

IM TRÜBEN LICHT

In het eerste deel klinken onder andere Franz Schuberts beroemde Erlkönig, waarin een elfenkoning tracht een kind naar gene zijde te lokken, een zangwedstrijd tussen een koekoek en een nachtegaal, getoonzet door Gustav Mahler, en de minder bekende, hartverscheurend mooie Fünf Lieder (opus 40) van Robert Schumann, op teksten van Hans Christian Andersen.

Na de pauze horen we een pauw, een krekel, een zwaan, een ijsvogel en een parelhoen, prachtig ‘geschilderd’ door Maurice Ravel, op teksten van Jules Renard. De echte Franse fabels van Jean de la Fontaine mogen natuurlijk niet ontbreken. De hedendaagse componist Isabelle Aboulker maakte van enkele van deze fabels liederen die verrassend veel overeenkomsten vertonen met hits als Schuberts ‘Der Zwerg’.




PROGRAM

PROGRAMMA

Franz Schubert 

Der Zwerg / Der König in Thule / Erlkönig 


Gustav Mahler

Des Knaben Wunderhorn (selectie)


 Robert Schumann 

Fünf Lieder, opus 40


Isabelle Alboulker 

Mélodies (selectie)


Maurice Ravel

Histoires naturelles

BEREND EIJKHOUT, bariton

Dutch baritone Berend Eijkhout (1989) obtained his bachelor’s degree (2016) at the Royal Conservatoire of The Hague, where he studied with Frans Fiselier and Gerda van Zelm. He now studies with Nadine Secunde, Peter Lockwood, and Frans Fiselier. 

As a concert soloist, he performed Bach’s major works (including b-minor mass with Ton Koopman), Handel’s Messiah, and Haydn’s Creation (with Orkest van de Achttiende eeuw and Marcus Creed), Rossini’s Messa di Gloria and Petite Messe Solennelle, Brahms’ Ein Deutsches Requiem, and the Requiems by Mozart, Fauré and Duruflé. 

Opera roles he sang include Count (Nozze di Figaro), Papageno (both in shortened versions with B.O.O.M!, the Netherlands), Figaro (Rossini – Opéra Mosset, France), and in concert version: Plutone (l’Orfeo, Monteverdi), Tempo (Ulisse, Monteverdi) and Apollon & Hérault (Alceste, Gluck). He created the roles of Jup (Chiel Meijering, Who’s afraid or Orfeo?, 2016) and Jean (Jan Peter de Graaf, All Rise!, 2016). 

Other notable recent performances include the theatrical recital he made together with accordeonist Sofie de Klerk for the Grachtenfestival 2018, the baritone solo in Die Sieben Todsünden by Kurt Weill, with the Residentieorkest under Antony Hermus, and a demanding song cycle for baritone a cappella, The End by Jacques Bank.

BEREND EIJKHOUT, bariton

Berend Eijkhout (1989) is een veelzijdige zanger, die in zijn nog jonge carrière samenwerkt met de meest uiteenlopende gezelschappen. Het afgelopen seizoen was hij te horen met het Orkest van de Achttiende Eeuw, in een Mozart-pastiche (Die Schauspieldirektorin), met het ensemble Pynarello, in een programma met hoogtepunten uit de passiemuziek, en bij De Nationale Opera, in de rol van Sprinkhaan en Aardworm in een opera van Mathilde Wandelaar, Een Lied voor de Maan. 

Na zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium, waar hij studeerde bij Frans Fiselier en Gerda van Zelm, zette Berend zijn studie voort bij Nadine Secunde en Peter Lockwood. Tegenwoordig krijgt hij les van Marcel Boone. Berend volgde hiernaast lessen en masterclasses bij Roberta Alexander, Luca Pisaroni, Hans Pieter Herman en Margreet Honig. 

Als operazanger was hij onder andere te horen in Don Giovanni (Masetto), Die Zauberflöte (Papageno), Le Nozze di Figaro (Il Conte), l’Heure Espagnole (Ramiro), l’Orfeo (Plutone), Alceste (Apollon & Hérault) en Down in the Valley (Tom Bouché & Preacher). Ook bracht hij veel moderne opera’s in première: De Synode en All Rise! van Jan-Peter de Graaff, Een Lied voor de Maan van Mathilde Wantenaar (familievoorstelling van De Nationale Opera en Opera Zuid), Who’s afraid of Orfeo? van Chiel Meijering. 

Berend heeft een uitgebreid concertrepertoire en is een veelgevraagd solist. Hij werkte onder andere samen met de volgende dirigenten: Jos van Veldhoven (Messiah in Tokyo, Weihnachtsoratorium in Osaka); Daniel Reuss (Ein Deutsches Requiem, Christus in Johannes-Passion met het Nederlands Kamerorkest), Antony Hermus (Die sieben Todsünden, met het Residentie Orkest); Ton Koopman (Hohe Messe, in het programma van het Boston Early Music Festival); Sander Teepen (Matthäus-Passion); Marcus Creed (Die Schöpfung, met het Koninklijk Conservatorium en het Orkest van de Achttiende Eeuw). 

Als gewaardeerd vertolker van nieuwe muziek, bracht hij werken in première van vele Nederlandse componisten. Naast voornoemde operacomponisten Jan-Peter de Graaff, Mathilde Wantenaar en Chiel Meijering, schreef ook Kris Oelbrandt voor Berend: Peace Cantata voor bariton, cellist Quirine Viersen en kamerkoor. Ook oogstte hij lof met zijn uitvoeringen van kamermuziek van Calliope Tsoupaki en Jacques Bank.

Berend zingt graag lied, en werkte samen met pianisten Felix Justin, Daan Boertien en Rixt van der Kooij. Hij volgde masterclasses van Elly Ameling en Hans Eijsackers. Voor het volgende seizoen staat een recital over sprookjes en fabels gepland: Im trüben Licht. In dit programma werkt hij samen met pianist Maurice Lammerts van Bueren.

Naast de beproefde vorm van het recital experimenteert hij graag met nieuwe manieren om lied uit te voeren. Zo maakte hij voor het Grachtenfestival 2018 een voorstelling op het Vuurtoreneiland voor de kust van Durgerdam: De laatste vuurtorenwachter. Hierin bracht hij samen met accordeonist Sofie de Klerk en trombonist Mattia Petrogalli Franse, Duitse en Engelse liederen in een theatrale voorstelling. Met het gezelschap Camerata Trajectina toert hij momenteel langs Nederlands zalen met een muziektheatervoorstelling over en muziek uit het rampjaar 1672. 

Using Format